Søvnproblemer

Søvnbesvær

Søvnbesvær er nok noget, vi alle oplever i perioder ind i mellem, når livet byder på udfordringer. For nogle går det dog aldrig over, og søvnproblemer kan få alvorlig indflydelse på livskvaliteten.

Hvad betyder søvnbesvær?

Søvnbesvær kan betyde mange ting. Det kan være et problem med indsovningen. At der simpelthen går mange timer, inden det lykkes at falde i søvn. Eller man kan vågne i løbet af natten og derefter bruge alt for lang tid til at falde i søvn igen. Endelig er der nogle, der vågner flere timer for tidligt og aldrig når at sove igen, før vækkeuret ringer. Endelig er der nogle der oplever, at de sover - men når de vågner er de udmattede og har ikke haft gavn af søvnen.

Søvnråd

Du kender sikkert alle de gængse søvnråd:

  • undgå stimulanser som alkohol eller kaffe/te inden sengetid
  • undgå skærme som tv og mobiltelefoner inden sengetid
  • brug ikke soveværelset til at arbejde eller spekulere i
  • stå op og lav noget andet, hvis du ikke kan falde i søvn - og gå i seng igen når du er blevet søvnig

Mange har gavn af ovenstående. Nogle gør alle ting forkert, men sover fint. Nogle har stadig søvnproblemer selvom de overholder alle søvnrådene.

Søvnbesvær hos mig

Når folk kommer til min klinik har de som regel prøvet alle søvnrådene. Hos mig handler det om enten at finde ind til det, der holder en vågen. Eller at skabe en ny og anderledes mulighed for at finde ro og hvile. Den hypnoterapi, jeg anvender, kan heldigvis anvendes til begge behov.

Med hypnose kan jeg sammen med min klient udforske, om der er nogle dele af én, der arbejder imod søvnen. Alternativt så er hypnose meget velegnet til at skabe en dyb, dejlig afslappelse og ro i sindet. Og denne afslappelse kan man med hypnose indøve, så den fremover også kan bruges derhjemme. Det er det, der hedder “post-hypnotiske forslag”, altså hypnose, der virker efter man er “ude” af hypnosen. Men man kan også bare tænke på det som indlæring. Så istedet for at anvende sovepiller med bivirkninger, har man faktisk en mulighed for at blive søvnig og falde i søvn, helt naturligt.

Læs mere om søvnproblemer på hjemmesiden. Eller sig det videre, hvis du kender nogen, der kunne trænge til hjælp med søvnen.

Tip: Albuetræthed

Virker beroligende og skaber søvnighed. Rigtigt godt hvis man ikke kan falde i søvn og føler at nervesystemet er for aktivt. Det at kigge fra side til side synkroniserer hjernens to hjernehalvdele og skaber mental ro. Det rolige åndedræt skaber ro i kroppen og nervesystemet.

  • Lig ned med hovedet hvilende på dine flettede fingre fra begge hænder og begge dine albuer ud for dit ansigt
  • Drej hovedet til højre og kig på din højre albue
  • Ånd ud
  • Bliv ved med at kigge på din højre albue, mens du drejer hovedet helt til venstre og ånder ind
  • Fortsæt med at kigge så langt til højre du kan. Du kan nok kun lige skimte din højre albue.
  • Ånd ud, når det føles passende. Der komme ofte et lille suk.
  • Tag en indånding eller flere her
  • Kig så på din venstre albue
  • Bliv ved med at kigge på din VENSTRE albue mens du igen ånder ind og nu drejer hovedet tilbage til højre
  • Ånd ud og bliv ved med at kigge til venstre ud af øjenkrogen
  • Bliv her et par indåndinger eller flere. Hvad der føles naturligt.

Bliv ved med dette i et stykke tid og læg mærke til at hjernen, nervesystemet og kroppen sætter farten ned. Ofte bliver man også dejligt søvnig.

Næste gang

Når det er svært at være social.

Kontakt

Jeg hjælper mennesker med mange forskellige udfordringer ud fra en tilgang hvor jeg integrerer flere forskellige metoder. Har du selv eller andre brug for hjælp så kontakt mig http://hypnotiseret.dk/kontakt og hør nærmere.

Venlig hilsen

Kim Oechsle, hypnotiseret.dk http://hypnotiseret.dk