Når tankerne ikke kan stoppe

Tankemylder

Tankemylder - den her fornemmelse af tanker, der fylder hovedet op og stikker rundt i alle retninger. Tanker man ikke kan stoppe eller kontrollere. Ofte er det det, der forhindrer folk i at sove eller at koncentrere sig om at arbejde eller bare nyde livet.

Hjernen er en historiefortæller. Dens vigtigste opgave er at holde os i live. Det sker ved at den konstant hjælper til med at overvåge både vores krop og omgivelserne. Den forsøger at skabe mening mellem det, vi tidligere har oplevet, med det vi oplever lige nu - og så forsøger den at forudsige hvad der kommer til at ske, så vi undgår at komme i problemer fremover. Derfor skaber hjernen små fortællinger og historier hele tiden, den kan både gå tilbage til fortiden og ud i fremtiden. Det skal vi bare være glade for, for det er det, der adskiller os mennesker fra dyrene. Vi kan planlægge, bygge huse og byer, skabe karrierer og tænke nyt.

Lad tankerne strømme forbi

Når man oplever tankemylder - enten om dagen eller om aftenen og natten, hvor man burde sove - kan det føles helt umuligt at stoppe tankerne. Så er man ikke altid så glad for sin ivrige hjerne. Det er en god idé at træne den type mindfulness, hvor man observerer sine tanker, men ikke holder fast i dem. På sigt træner det sindet så det bliver nemmere og nemmere.

Generelle råd til at stoppe tankemylder er at aflede sig selv ved at gøre noget fysisk. Eller at koncentrere sig om noget - alt lige fra åndedrættet til noget, man kan se eller høre. Den type opmærksomhedstræning, som jeg er uddannet i, Open Focus, giver også mulighed for at flytte sine tanker over på noget helt andet end den ivrige historiefortælling. Læs mere om Open Focus her.

Open Focus - stop tankemylder

Her er en super simpel Open Focus øvelse til stop af tankemylder:

Se koncentreret på et punkt på gulvet foran dig. Lad dig helt opsluge af det punkt. Bliv ved med at stirre på punktet men begynd at fokusere på alt andet end punktet selv:

  • Afstanden fra dine øjne hen til punktet.
  • Afstanden fra punktet ud til højre væg (hvis du er indenfor) - og ud til venstre væg.
  • Afstanden fra punket op til loftet eller op i himlen (hvis du er udenfor).
  • Fornemmelsen af alt andet end punktet: alt hvad der er rundt om punktet, dig og alt hvad der er bagved dig
  • Vend tilsidst tilbage til dig selv. Mærk hvordan du har det i kroppen, følelser og i tankerne. Tankerne er stoppet.

Det er følelserne, der betyder noget

Har man tilbagevendende tankemylder i en grad så det er et problem, kan give problemer med søvn eller præstation og det kan være et symptom på stress eller depression. I de fleste tilfælde af tankemylder er det heller ikke tankerne i sig selv, der betyder noget, men de følelser, der følger med.

Tanker uden følelser er helt ligegyldige. Du kan forestille dig at du er en flyvende superhelt i lyserød superdragt med lange grønne støvler og store englevinger i hvidt vat, der hænger i luften over København og råber: “Frikadeller i skysovs!” Hvis du tænker det - og forestiller dig det - er der gode chancer for at du kommer til at trække på smilebåndet. Eller også har du ingen reaktion overhovedet. Måske synes du det er for dumt og bliver lidt irriteret. Under alle omstændigheder er det ikke tanken, men følelsen bagved, der betyder noget. Det samme, hvis du forestiller dig at du er det usleste menneske på hele jorden. Tanken i sig selv gør ikke noget. Men hvis du selv føler det er rigtigt - så gør det ondt. Det er desværre realiteten for mange mennesker.

Hypnose og følelser

Så det er følelserne, vi mennesker lever for - og som gør livet hårdt ind i mellem.

Med hypnose er det muligt at opdage og bearbejde følelser på en meget effektiv måde, så der opnås hurtige resultater. Det er fordi hypnose giver mulighed for at ændre de ubevidste processer, der går forud for tankerne.

Næste gang

I næste nyhedsbrev dykker vi med udgangspunkt i den psykologiske illusionsmodel lidt mere ned i tanker og tankekontrol. Hvilke tanker kan du kontrollere og hvordan gør du det?